fredag 23 december 2011

Grabbarnas Utveckling

Eftersom inte speciellt mycket händer och vi inte ens hann få Andersén i julklapp, vilket jag trodde skulle bli klar direkt. Håkan jobbar ju på 3-4 meriterade namn, inte heller där har man inte hört något alls...
Vinter silly är ju nästan värre än vår/sommar silly, då står det ju grejer i tidningarna var och varannan dag..

Men det är som det är och eftersom det är torka på den fronten så har det ju givetvis blivit torka här och jag har inte fått krut eller idéer till nånting.
Nu har jag i vart fall fått upp en liten idé som kanske kan vara något.
Tänkte skriva lite om grabbarnas utveckling de senaste år och hur jag tror de skulle sköta sig i ett ev. Allsvenskt Vita Hästen.
Jag tänker såklart på de egna produkterna samt Bergh mfl som spelat här större delen av sina karriärer.

Först ut är Mr Vita Hästen.

Linus Näsström - Nu vet vi ju inte riktigt hur det blir med "Näsa", eftersom han antagligen slog upp sin axelskada igen. Jag hoppas dock han återhämtar och "skyndar långsamt" för att komma tillbaka innan säsongen är över. Förhoppningsvis får vi se han spela igen innan allt avgörs.
Jag personligen tycker inte "Näsa" är den där 1a lina spelaren som är i klubben för att producera en massa poäng som tex Macke. Han är mer en komplett spelare som gör sitt jobb varje dag och har en förbannat bra vinnarskalle.
Vem kan glömma bort hur hur han såg ut i sista matchen mot Tingsryd i playoff 3 ?
Nä den bilden är svår att sudda ut och den hoppas jag inte vi får se igen, men det visade prov på att han verkligen vill att för sin och klubbens skull komma någonstans.
Han spelar hockey för att det är kul och inte för att tjäna pengar, det ser man lång väg.

Men om Näsa skulle fortsätta ånga på och komma tillbaka bra efter skadan tror jag han skulle bli en viktig kugge i ett Allsvenskt bygge, han har farten och tekniken för att klara av det.
De Allsvenska lagen tränar ju mycket för att hålla det tempot och många spelare skulle säkert höjja sig nämnvärt med det, Näsa tror jag är en av de som pallar det.
_______________________________________________

Jesper Samuelsson - Jag tycker jag "Sama" har spelat upp sig sen han fastnade i första kedjan, det stämde liksom inte i de andra kedjorna. Om det är för att han spelar i bättre omgivning är svårt att säga, firma Macke-Höglund står ju ändå för rätt mycket i den kedjan med eller utan "Sama".
Jesper är nog den snabbaste hockey spelaren i hela Div 1 skulle jag vilja påstå, räknar vi därtill tekniken han använder sig av för att ta sig igenom ett försvar är vi uppe på Allsvensk nivå. Han har också ett helt OK passningsspel, det han saknar egentligen är bra teknings-teknik samt mer skärpa i avsluten.
Nu har ju Jesper spelat i Allsvenskan tillsammans med Sundsvall där han tog hem ett par poäng, det var ju dock i ett bottenlag efter han inte längre var önskvärd i Timrå.
Jesper är ju en humör spelare som det inte går så bra för i motgång, han blir lätt sur, det har man ju sätt ett par gånger. Det kan man ju tycka att han borde varit när han var där, därför tror jag att han skulle klara sig utmärkt för allsvenskt spel med Vita Hästen och få starta i Allsvenskan utan negativa vibbar från start.

_________________________________________________

Marcus Eriksson - Har spelat fenomenalt bra tillsammans med Höglund, har fantasin som behövs för att grundlura försvar efter försvar. Ibland kan det dock bli lite för mycket av den varan och han "schabblar" bort lägena som bjuds och resultatet blir pannkaka. Detta är något som jag retat mig på tidigare säsonger, jag tycker att dock nu att det har blivit bra mycket bättre och han tar anfallen mer seriöst och ska inte alltid snygga till det med flit.
Med "Jeffa" som tränare för två år sedan tyckte jag man tog fram en annan sida hos Macke som man tyvärr inte sätt sedan dess. Boxplay-Macke, vart tog du vägen!? Han stressade upp varenda forward i uppbyggnads-fasen och hade en otrolig räckvidd med sin (rekord långa?) klubba.
Det var en lite mer "allround" macke man såg på den tiden, nu kör han ju på som tidigare med sitt poängmakeri. Frågan är vad som är bäst för Macke i längden. För i allsvenskan är det ju som beprövat svårt att ta en 1a-2a kedje plats. Han har ju varit där och testat för ett par säsonger sedan och jag undrar faktiskt om box-play Macke skulle vara mer värdefull i den serien.
Jag sätter mina pengar på det, och med det sagt tror jag han tar en plats i ett eventuellt allsvenskt lag.

_________________________________________________

Alexander Bergh - Med mer än 7 säsonger som "Vit Häst" så får man ju betrakta Alexander som en av våra egna, något annat lag finns ju inte. Alex har ju varit sen han kom det självklara valet att ta första spaden men det är något som han delat i år tillsammans med Tim Harysson. Det har väll funkat lite sisådär.
Frågar man mig så tycker inte jag Tim var rätt val för att sporra Alex till att bli bättre, snarare tvärtom.
Nu har de ju kört 2 matcher var och det är ju faktiskt en rent usel taktik.
Varför ? Jo för att grabbarna har i bakhuvudet att vad som än händer står jag nästa match och presterar därefter.
Det är en otrolig skillnad att ta ut den bästa målvakten samma dag på värmningen, bäst för dagen ska stå.
Det hade sporrat Tim till bättre spel också för den delen, för som det ut just nu är Alex det ända och det självklara valet till att stå samtliga matcher i All-Ettan. Kommer inte Tim upp i klass för att utmana Bergh så kanske vi heller inte får se den där Bergh som står på huvudet som förra året när Grizzly var med och utmanade på varje träning. Jag tror dock att Bergh kommer visa sig mer nu än tidigare i år, han kommer visa vem som bestämmer. I Grundserien fick han ofta stå still och vänta på att puckarna skulle komma, ibland flera minuter in i matcherna innan första skottet kom. När första skottet går in som det faktiskt gjorde då ibland så får man ingen bra start på matchen och hänger med huvudet från start. Nu kommer han i det direkt och backarna kommer hjälpa till mer seriöst osv osv. Det kommer gå bra, det satsar jag allt på.
Om Bergh däremot håller för Allsvenskt spel är lite svårt att sia om, det beror lite på.
Alex är ju mäklare vid sidan av och för att lägga den tid som krävs för att vara en av två målvakter i allsvenskan behöver han skjuta den karriären åt sidan tills efter hockeyn.
Bergh spelade ju i Allsvenskan tillsammans med Nybro samt gjorde hyfsat ifrån sig i Lillehammer så man tycker ju att det borde funka att i vilket fall bli en av två målvakter.
En nämnvärt bättre meriterad målvakt skulle nog sporra Bergh över hans nuvarande kapacitet det tror jag.

___________________________________________________

Joakim Petersson - I mina ögon den bästa defensiva backen som hästen producerat sen "Jonte".
I defensiven har han allt, storleken, räckvidden, styrkan och timingen. Det han saknat lite är något som jag i år tycker han blivit bättre på, nämligen farten att åka i fatt en hyfsat snabb forward och stoppa denna.
Att Jockes tyngd och attityd tagit honom från defensiven och rakt in framför mål i power play är ju också rent genialiskt och något som Sune borde kommit på redan förra året. 6 mål har han styrt/skjutit/placerat i power play, då har "Högga" som leder statistiken faktiskt bara gjort ett mer. Vilket är helt sjukt bra.
Att Jocke dessutom har diabetes och mer än platsar i laget anser jag vara stort, många med denna sjukdom väljer ju tyvärr att sluta med idrott. Så all heder åt Jocke, det är han värd.
Om Jocke skulle ta en plats i allsvenskan ? Jag är faktiskt förvånad att han fortfarande är kvar fortfarande om jag ska vara ärlig. Så det är som sagt inget snack där.

__________________________________________________

Dan Björkman - Nu kanske det kommer som en chock, men jag tycker Björkman har tappat sin ursprungliga form.
Det har kommit till den här säsongen, jag kan nog inte riktigt peka på exakt vad det beror på men det var ju av motivations brist han funderade på att lägga av med hockeyn innan denna säsongen.
Sen gick han och blev kapten-björkman. Det är en roll som jag tycker han gör varken bu eller bä.
Nu vet jag inte vad Björkman tillför laget vid sidan av i omklädningsrum osv men på isen så ser han inte ut som en ledare. Jag trodde faktiskt han skulle visa oss mer vilja, jag tror skon kanske klämmer i att han vill föregå med så gott exempel som möjligt. Inte smälla på och tjafsa och röjja loss som tidigare säsonger. Det är för lite "bumbi" som jag gärna vill säga att han var. Dels för att han är enligt mig riktigt lik en karaktär i den tecknade serien samt att han uppförde sig lite så, kom alltid o räddade dagen med sitt humörs spel.
Dock tycker jag faktiskt att man såg den gamla Björkman i sista matchen mot Mjölby när "gnuggar kedjan" (som kommer eka i hockeysverige med sin framfart) jag menar såklart Gardell - Björkman - Rosén. De smällde på en efter en och dödade varenda våg av spelare som kom i dess väg. Mäktigt !
Attityden kan ju dock bero på att grundserien är riktigt tråkig och allvaret kommer efter jul.
Fortsätter Björkman med det han är bra på så är jag inte alls orolig längre.
Med den vilja och det hjärta han har för klubben så kommer han långt i Allsvenskan.
Det är lite som med Jocke, man undrar ju varför ingen huggit honom tidigare egentligen.
Men det är väll så nu för tiden att alla Allsvenska klubbar stirra sig blinda på poäng osv. Serien är ju inte direkt överflödig med karaktärsspelare om vi säger så...
__________________________________________________

Niklas Ottosson - Sist ut då, "Otto". Ottosson är väll en helt OK egen produkt som testats med alla olika möjliga kombinationer back, forward, karaktär osv osv. Senior spelet har inte riktigt satt sig i den 20-årige grabben ännu tyvärr. Han står fortfarande någonstans mitt emellan, för när han spelade matcher med J20 i J20 Elit förra året så var han riktigt vass och producerade bra. Han har farten och blixtrar till med bländande teknik i mellan åt, dock vill inte puckarna in. Vet inte riktigt om det är modet eller skärpan i avsluten som saknas, lite halv svårt att svara på. Skulle vi gå upp i Allsvenskan ser jag helst att "Otto" blir utlånad till en Div 1 klubb i närheten som har chans på nästa års All-Etta. Där han kan fortsätta att utvecklas, om han inte motförmodan skulle blomma ut totalt innan detta.




Det var allt för idag, hoppas läsningen var till någons nöje.


God Jul & Gott Nytt år önskar jag alla Supportrar i Hockey Sverige ! Till och med CoCo & HV71 ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar